20180320.png

Nieuws 2015

NK Baarle-Nassau

zondag, 20 september 2015 20:04

De laatste wedstrijd voor het VEKA-Eurol Nederlands kampioenschap autocross wordt verreden in Baarle-Nassau. De regen zorgde voor een zware baan en dito rennerskwartier, maar de wedstrijddag werd onder goede omstandigheden verreden.

In de eerste serie moet Wesley vanaf de derde rij komen. Bij het insturen van bocht 1 valt de auto van Hissink stil, Wesley staat er pal achter, raakt de auto licht en moet opnieuw beginnen. Uiteindelijk rijdt Wesley de serie uit als zevende (?). De tweede serie gestart vanaf rij 2. Na een moeizame eerste bocht lijkt Wesley zich te herstellen door 2 man in te halen, als plots Verberk stilstaat in bocht 3. Wesley wacht tot de bolide iets achteruit gaat en vervolgt zijn weg. Ook Verberk doet dit en vecht zich bruusk weer voorbij de #420. Na ook nog een bijna koprol finisht Wesley als achtste de serie. Voor de start van serie 3 staat de #420 op pole position. Ook wel nodig, om een plekje in de finale te veroveren zal er gepresteerd moeten worden in deze serie. In de eerste bocht springt de auto van Pasman pardoes op het achterrek van de OPEL. Ook Mennink zit vastgehaakt met de wielen in een kluwen van crossauto's. Door een remactie van laatstgenoemde schiet alles weer los, en kan iedereen zijn pad vervolgen. De top 4 is dan al ver weg en Wesley wordt 5e maar belangrijker, plaatst zich wel (als 13e) voor de finale! Wel schade door de gestapelde kevers in de eerste bocht. Er zit een deuk in het inlaattraject, en het dak is gedeukt. Ook de carburateur is losgelopen van het spruitstuk. Gelukkig staat alles weer gereed als er opgereden mag worden naar de voorstart van de finale.

Finale rij 3, middenin. Wesley start achterin, en blijft achterin, stuurt behoedzaam de eerste bocht in, en probeert zich naar voren te rijden. Na enkele ronden neemt de snelheid van de OPEL af, en nog een ronde later zet Wesley de OPEL stil. Opnieuw is de carburateur losgelopen van het inlaatspruitstuk, maar erger, de OPEL zal veel zand aangezogen hebben... Na een enerverende strijd wint Verberk de finale, voor Pouw en Yvo Galekop. Peter Timmermans wordt Nederlands kampioen, namens Autocrossteam-Welgraven.nl van harte gefeliciteerd!

Ons seizoen zit er op. Een seizoen met veel materiële schade, en de daarmee gepaard gaande kosten. Maar er waren ook enkele mooie resultaten te zien van, en door de oranje bolide. Iedereen bedankt voor alle vorm van hulp en assistentie gedurende het seizoen,  en tot autocross!

 

EP Eindewege

dinsdag, 15 september 2015 07:34

Na het echec van Menaldum, moest er weer een OPEL-motor hersteld worden. De schade was niet als eerder dit seizoen aan de OPEL, maar een gaatje in de cilinderkop zorgde voor te veel koeling op de verkeerde plek. Na reparatie van de kop, en een aanpassing aan de koeling, ging het team testen tijdens de Europokal wedstrijd in Eindewege. Zonder de website-redacteur, maar, op de website van de TACO Terwolde stond onderstaand verslag over de #543 en #643...

(door: Sam van Middendorp) 

Een bijzondere zaterdag was het voor Wesley Welgraven. “Ik heb eindelijk het gevoel dat de motor heel blijft”, zegt hij voor aanvang van de wedstrijden, maar al in de eerste bocht blijkt dat er ook nog andere delen kapot kunnen: een ongelukkige botsing en er is nogal wat krom en afgebroken. Een halve dag hard werken en dan als een speer richting de start om nog te kunnen aansluiten voor de derde serie, maar hij arriveert net 20 seconden te laat. Het TACO-publiek probeert de start van de keverserie nog uit te stellen door uit volle borst “EHBO! Ambulance!” te gillen, maar er is niemand die erin trapt en het hek is te hoog om te streaken. Omdat het deelnemersaantal op zaterdag niet heel overweldigend is, mag Wesley toch nog aansluiten in de finale. Daarin wordt hij knap zesde, een kleine beloning voor het urenlange sleutelwerk.

Over de zondag: 

 Wesley Welgraven wordt in de kwalificaties twee keer knap zevende vanaf de vijfde (!) startrij en plaatst zich daarmee ruimschoots voor twee finales. In de eerste finale (klasse 6) finisht hij met remproblemen (afgebroken remklauw) als 10e, in de tweede, ietwat huiverig door dezelfde remproblemen, als zevende. Een prima testdag voor hem al met al, voor de laatste NK-wedstrijd 19 September in Baarle-Nassau.

Tot autocross, tot zaterdag!

 

EP Menaldum

zondag, 23 augustus 2015 21:34

De gifbeker moet leeg, tot de laatste druppel blijkbaar... Om meer gevoel en kilometers met de auto te krijgen, zijn we afgereisd naar de Europokalwedstrijd in Menaldum. Helaas werden het maar weinig kilometers...

Tijdens de Europokal weekends is men afgestapt van de tijdtrainingen op zaterdagmorgen, en overgestapt naar 3 kwalificatiemanches op zaterdag. Tijdens de eerste manche rijdt Wesley de #543 bolide naar een mooie 4e plek, vanaf de derde rij! In de tweede manche gaat het echter weer hopeloos mis met de OPEL achterin. Wesley heeft rechtsachter een lekke band opgelopen, en besluit de baan af te sturen. Net voordat hij deze actie wil inzetten, hoort hij de motor 'zwaar' lopen en zet hem direct uit. Terug in het rennerskwartier blijkt de oliedruk te zijn weggevallen van 6 naar een halve bar. Vermoedelijk als gevolg van een defecte oliepomp, maar het betekent wel 'einde raceweekend'.

In de aanstaande week gaan we de OPEL losdraaien om mogelijke interne schade nader te onderzoeken, keep the vingers crossed, en hopen dat het meevalt, en de laatste NK wedstrijd in Baarle Nassau 'gewoon' kunnen deelnemen. 

Tot autocross? 

 

NK Haarle

zondag, 16 augustus 2015 15:44

Onder goede omstandigheden werd de vijfde ronde van het NK autocross in Haarle verreden. Geheel tegen ieders verwachting in stond ook Wesley weer aan de start met de #420 kever, en hij liet meegereisde supporters en publiek genieten van een dag met goede resultaten!

Beginnen bij het begin. Na de technische malheur van Terwolde was het voor het team wel duidelijk, dat het seizoen er op zat. Twee motoren afschrijven in een seizoen is financieel niet op te brengen. De focus zou komen te liggen op 2016, de eerste voorbereidingen hiervoor waren zelfs al gestart. Maar zoals vaak in het leven, kan alles anders worden... Niet iedereen had het hoofd in de schoot geworpen, en zo kon het gebeuren dat er in Haarle gestart kon worden met weer een frisse OPEL krachtbron achter de oranje bolide. Samen met de onlangs aangeschafte  stuurbekrachtiging een zaterdag meedoen aan de thuiswedstrijd van de MAC Haarle, nooit verwacht. Bij wedstrijden in Haarle zijn we te gast op de terreinen van boer Bentert, wat garant staat voor een zware zandbaan, dus hard werken voor mens en machine!

In de eerste serie moet Wesley komen van de tweede rij. Wesley komt als derde de eerste bocht uit, om direct in bocht 3 door te stoten naar P2. John Verberk is dan al te ver weg, serie afgesloten op een mooie tweede plek, goed begin van de dag. De tweede serie moet Wesley starten vanaf rij 3. In de drukte van de eerste bocht, pakt Wes de goede lijn, om als 4e er uit te komen. In de laatste ronde begeeft de koelvin het waardoor deze rustig wordt afgelegd om motorschade te voorkomen. Mede hierdoor komt de #420 onder druk te staan van regerend kampioen Klaster, maar de vierde plek wordt binnengehaald! Derde serie, eerste rij. Wat een start, op kop de eerste bocht bereikt, maar titelkandidaat Peter Timmermans komt hard buitenom, onvoorstelbaar hard buitenom. John Verberk dringt ook aan, maar doordat Wesley de bochten binnenin aansnijdt, ziet Verberk zich geen kans er voorbij te komen. Tweede, opnieuw! Door de resultaten plaatst Wesley op de eerste rij van de finale!

De finale wordt verreden in twee bedrijven. De eerste keer wordt deze na een parallel-koprol van Verberk en Klaster middels een rode vlag afgebroken, complete herstart. De eerste rij is niet meer kompleet, Verberk heeft teveel schade aan de bolide, waardoor de eerste rij bestaat uit Timmermans, Raben, Klaster en Wesley. Goede start brengt Wesley na bocht 1 op de vierde plek. In de derde ronde knalt Stokkink binnendoor voorbij met een snelheid waardoor hij de bocht niet kan insturen, en de #420  bolide hard op het voorwiel raakt. Ondanks sterk aandringen van Ivo Galekop kan Wesley de finale wel uitrijden op een prachtige vijfde plek. Iedereen is blij en opgelucht na de turbulente periode!

Het door de MAC Haarle goed georganiseerde NK zit er weer op, en met een glimlach van oor tot oor kijken we er op terug. Iedereen die ook maar iets heeft bijgedragen, langs deze weg nogmaals enorm bedankt! Het was druk in, en rond de camper van het team, maar samen hebben we wel iets bereikt!

Om verder te gaan met ontwikkelen van auto en motor, gaan we ook aanstaand weekend weer starten, en wel in de Europokalwedstrijd in Menaldum. 

Tot autocross! 

 

 

 

 

Europokal Terwolde

maandag, 13 juli 2015 20:54

De jaarlijkse Europokal autocross op de fantastische baan van de TACO Terwolde werd op het laatst aan onze kalender toegevoegd. We zouden immers in 2015 geen Europokal kampioenschap rijden. Maar na de top-prestaties in Hoogkerk kreeg alles een andere wending, en zodoende reisden we vrijdag toch af...

Het verslag kan kort en bondig. Na de eerste serie op zaterdag heerst er euforie. Op weergaloze wijze wint Wesley met de #543 de eerste serie! In de tweede serie van de derde rij vertrokken, ligt Wes al gauw op de derde plek, als het noodlot toeslaat. Een krakend geluid, doet Wesley direct de noodstop indrukken, maar het leed is al geleden. De mecanics aan de baan weten dan al genoeg aan de hand van de rookpluim die te zien was, en de grote vrees wordt bevestigd als de derde bougie uit de kop wordt gedraaid. Waarschijnlijk een afgebroken klep heeft desastreuze motorschade veroorzaakt... 

Na de enorme kostenpost van Zuidwolde konden we dit niet gebruiken, en is ons autocross-seizoen 2015 ten einde...

 

 

 

 Tot autocross ziens!