20180320.png

Nieuws 2014

Einde seizoen...

woensdag, 03 september 2014 09:04

Zoals al enkele dagen te zien op de site, staat er letterlijk en figuurlijk een dikke streep door de laatste wedstrijd van het seizoen. Een kleine up-date...

Niet geheel onverwacht kwam deze week de definitieve mededeling dat Wesley niet meer rijdt dit seizoen. De twee gesneuvelde motoren aan het begin van het seizoen hebben de kansen op willekeurig welk eindklassement (financieel) om zeep geholpen. Tel daar de huidige problemen in de aandrijflijn bij op, en de uitkomst is zoals hierboven omschreven. Na de enerverende series in Terwolde, en de resultaten in Ledde, is voor iedereen duidelijk dat dit seizoen meer had kunnen brengen. Maar uit de hoek waar de klappen vallen, konden we maar moeilijk ontsnappen. 

Vanaf nu richt het team zich op 2015. Er zijn plannen, er zijn geruchten, en er zijn feiten. Het is nog te vroeg om definitieve beslissingen alhier te publiceren, maar contouren zijn zichtbaar. Wat wel als basis dient is de Verlaagde Kever, waar afgelopen winter zo ongelooflijk veel energie en ontwikkeling in is gestoken. Onzekere factoren zijn de PK-leverancier en de bijbehorende tandwielkast. Maar ook is in de besprekingen in de aanloop naar volgend seizoen een sterk hang naar een ander kampioenschap...

Het feit dat de #543 in Lettele binnen blijft in 2014 is en blijft een domper. Maar de snode plannen voor 2015 geven dan ook wel weer de glimlach die de aanstaande winterperiode de boventoon mòet blijven voeren!

Tot autocross! 

 

Ledde 2014

maandag, 21 juli 2014 21:54

Onder tropische omstandigheden hebben we ons team-kampement opgeslagen in het Duitse Ledde om te gaan gummen met de OPEL op de voormalige Europokalbaan. Tijdens de lange seizoensonderbreking paste deze wedstrijd op een mooie smalle kleibaan goed in het programma, en wedstrijdritme en testkilometers op de koop toe.

Tijdens deze wedstrijd moet Wesley starten in klasse 7. Tweewielaangedreven sprinters met 1600cc motoren, aangevuld met 3 verlaagde kevers. Op zaterdag 1 serie en een Endlauf, op zondag 3 series en een Endlauf. Een Endlauf is een superfinale, met van alle sprint- of toerwagenklassen de beste 5 geklasseerden in één wedstrijd. De zaterdag Endlauf wordt verreden op een half gesproeide baan met 19 deelnemers. Aan de meet finisht Wesley op een 10e plek, na een puike race.

Op zondag staan er aanzienlijk meer rijders aan de start van klasse 7. Maar na de drie series staan er wel 2 kevers als eerste en tweede gekwalificeerd voor de Endlauf! Dit was niet de verdienste van de snelheid of de acceleratie van de Kevers, want de sprinters waren met name met starten lichter en sneller, het was de verdienste van rustig blijven, kansen afwachten en zeer goed stuurwerk van Patrick Boessenkool en Wesley!. Helaas waren niet alle gekwalificeerden bij de Endlauf aanwezig vanwege de dreigende weersomstandigheden, maar zij hadden ongelijk. Deze Endlauf was een spektakelstuk met mooie driftpartijen en prachtig stuurwerk, èn een mooie 6e plek aan de meet voor de oranje-grijze bolide! Alom heerst tevredenheid, opnieuw een goede teamprestatie, en ook nog mooie complimenten uit onverwachte hoek!

Tot autocross! 

 

 

Europokal Terwolde 2014

maandag, 30 juni 2014 21:54

Wimbledon, TT Assen, Tour de France, NHL Superbowl en de Europokal autocross in Terwolde. Dan heb je het over de jaarlijks terugkerende sportevenementen. Laatstgenoemde vond afgelopen weekend plaats, onder zeer wisselende omstandigheden, met ook zeer wisselende stemmingen onder de leden van autocrossteam Welgraven. Maar genoemde hoogtepunten, waren wel echte hoogtepunten....

Zoals iedere Europokal wedstrijd begint Terwolde op zaterdag met de tijdtraining. Wesley rijdt in klasse 5 naar een hele mooie 5e tijd, en in klasse 6 naar een 11e tijd. Mooie resultaten voor de Kever-OPEL 543 bolide die maar net op tijd gereed was na het motorprobleem in Hoogkerk. Vervolgens op zaterdag de gecombineerde wedstrijd van klasse 5 en 6. In zowel de serie als de herkansing maakt Wesley een pirouette door wellicht overenthousiasme, maar er worden wèl goede meters gemaakt! De laatste omwenteling deed wel meer pijn aangezien de oranje-grijze bolide op kop lag.... 's Avonds moet er nog wel een achterdraagarm vervangen worden door een touché met een andere deelnemer.

Zondagmorgen is de baan veranderd in een grote modderpoel, en dan tellen in Terwolde de PK's niet meer. Spekglad moet er gestuurd en geremd worden met het gaspedaal, en in de series (!) deed Wesley het geweldig, want stuurt naar winst in de klasse 5 èn klasse 6! Met name de voorsprong in klasse 5 was indrukwekkend, meer dan een halve baan! Naarmate de dag vordert, en de neerslag afneemt, wordt de klei blauwer en blauwer, en de snelheden nemen toe. Als eerste moet Wesley naar de start voor klasse 5. Als pole-sitter kiest hij een plekje aan de binnenzijde, maar niet de meest binnenste plek. Die andere keuze was moeilijker in de aanloop naar de finale, want welke banden moeten gemonteerd worden? Het ene profiel is geschikter voor het startterrein, de andere beter voor het bochtengedrag. Helaas blijkt (achteraf) dat de keus niet goed uitpakt. Want opnieuw kopstart, maar het bochtengedrag van de Kever is dramatisch. Veel dwars, en veel corrigeren, en de laatste pirouette eindigt zelfs in de greppel. Teleurstelling overheerst, na de poleposition waren de verwachtingen wellicht te hoog gespannen...

De finale in klasse 6, opnieuw pole position. Wesley kiest nu wel de meest binnenste plek op de voorste rij, en rallybanden achter... wat volgt is fenomenaal! Jan van Orshaegen, Patrick Boessenkool en Wesley strijden 3 ronden lang voortdurend plekjes wisselend om de koppositie. Een lust voor het oog voor de neutrale toeschouwer, voor de supporters van de oranje-grijze bolide was het zenuwslopend. In de vierde ronde maakt Wesley een klein foutje in bocht drie, en lopen de twee medekoplopers iets weg. In de daaropvolgende ronde is er een kleine touché met Timmermans, maar beide mannen vangen de reactie in de autos prachtig op. Als Wesley daarna aanremt voor bocht 3 volgt de genade klap voor een middenterreinklassering. Eggink rijdt in op het achterrek, Wesley gaat rond, en als de neus wars op de rijrichting staat, tikt de groene bolide ook deze nog flink aan. Gelukkig kan Wesley zijn weg vervolgen, en rijdt de race gedecideerd uit naar een uiteindelijk mooie 6e plaats. Ook hier in eerste instantie teleurstelling want als, als...

Achteraf bekeken is een 6e plek in klasse 6 natuurlijk een prachtig resultaat, en bovenal, de Kever ging zonder noemenswaardige schade terug richting Lettele. Een heleboel ervaring rijker, en een fantastisch weekend in de bagage. Tot autocross! 

 

Europokal Hoogkerk 2014

dinsdag, 03 juni 2014 20:54

Na de lange winter, en nog een half voorjaar, mag de nieuwe Kever eindelijk 'de wei in'. Decor is het Groningse Hoogkerk, waar de eerste wedstrijd voor het Europokalkampioenschap werd verreden onder goede omstandigheden, op een mooie lange kleibaan. Daarmee zijn de meeste hoogtepunten dan ook wel benoemd...

Op zaterdagmorgen begint de dag zoals altijd met de tijdtraining, voor Wesley in klasse 5 èn 6. Maar in klasse 5, de klasse waarin we in 2014 een echt goed klassement willen rijden, gaat het (technisch) mis. Een klein mankement aan de gaskabel betekent dat Wesley de geklokte ronde op een stationair toerental moet uitrijden. Een laatste tijd tot gevolg. Deze trainingstijd telt mee voor de zaterdag en de zondag, dus je staat het hele weekend achteraan met de start! De zaterdag samen met klasse 6 is meer een testdag, en die wordt dan ook volop benut. Doordat er in de aanloop van 'Hoogkerk' niet getest is, komen er op de zaterdag vele kleine dingen naar boven. Met als gevolg dat de mecs veel werk hebben te verzetten tussen de series en de zaterdagfinale, die uiteindelijk met een tiende plaats wordt afgesloten.

De zondag, wedstrijddag! In klasse 5 moet de #543 van de laatste rij komen, maar met de geweldig startende Wesley plaatst Wesley zich als vierde voor de finale. In klasse 6 is het startveld aanzienlijk voller, en de met 3800cc uitgevoerde concullega's gaat het nog harder. Aan het einde van de serie finisht Wesley als negende, 2 plaatsen te weinig voor rechtstreekse kwalificatie. Veel erger, de enorme rookontwikkeling uit de OPEL aan het eind van het rechte stukken... In het rennerskwartier buigen de monteurs zich zorgelijk over de aandrijfkracht, en wat gevreesd werd wordt bewaarheid. Koelvloeistof op de zuiger(s), een defecte koppakking, of erger...

Met dit trieste resultaat zijn we sikkeneurig naar Lettele terug gereden. Vele maanden werk, en € minder in de knip, staan we weer bij 0. Het is afwachten wat de motorendokter de aanstaande week uit de laptop tovert...

Videomateriaal Hoogkerk zaterdag, en zondag

Fotoalbum Europokal Hoogkerk  

 

2014 Kever #543

zondag, 04 mei 2014 22:15

Het begint er nu ècht op te lijken. Deze week gaat de 2014-Kever naar    1 & Al-reclame voor het bestickeren, om daarna direct door te gaan naar spuiterij Vloedgraven voor de carrosserie afwerking met een blanke laklaag. Ook aan de kabelboom en het nieuwe koelsysteem wordt de laatste hand gelegd, waarna de testrit(ten) en eventuele testwedstrijd gereden kan worden. Alles ter voorbereiding op de eerste Europokal-wedstrijd in Hoogkerk op 31 mei en 1 juni a.s.

(foto: Britt Welgraven)