20180320.png

Europokal Zoutleeuw 2013

Van hero naar zero in 3 weken. Na de euforie, de vreugde en het middenterrein ging de reis voor de laatste Europokal van dit seizoen naar Zoutleeuw in België. De doelstelling voor dit seizoen was een plekje hoger te eindigen in het eindklassement dan vorig seizoen. Door de 4e plaats in Hoogkerk, was Wesley in de tussenstand gestegen naar de 7e plek, en dat is zelfs twee plaatsjes hoger!

Op de natte zaterdagochtend rijdt Wesley de Flachkaefer naar een 10e (kl.5) en een 16e tijd (kl.6) Met name de tijd in klasse 5 was teleurstellend, wat te wijten was aan waarschijnlijk een verkeerde set-up van de schokbrekers. In klasse 6 ging het al wat beter. In de serie op zaterdag kan de oranje bolide geen potten breken, een defecte remklauw maakt strijden op het scherpst van de snede onmogelijk, en Wesley wordt 8e, waar de eerste 7 doorgaan...

Op zondagmorgen schijnt de zon, straffe wind, maar vooral, droog! De zeer bochtige baan biedt weinig spanning voor het publiek. En de start is dan ook heel belangrijk. Bij de check op zaterdagavond bleek de versnellingsbak stuk te zijn, en er moet een 'lange' bak gemonteerd worden. Op een baan waar accelereren, en een goede start heel belangrijk zijn, niet ideaal. De wedstrijd in klasse 5 heeft vandaag maar 1 serie, dus een finaleplaats is zeker. Na bocht 1 heeft de #543 al 2 concullega's achter zich. Door een stuurfout van #540 schuift Wesley ook nog een plekje op. Santing gaat in de bochtencombinatie Wesley weer voorbij, toch komt de Kever binnen op p.6! 

Helaas is een goede serie, en een mooie plek op de tweede rij, nog geen garantie voor een goede eindklassering in de finale. Wesley start scherp op het licht, maar snijdt de eerste bocht met veel te hoge snelheid aan, en het mooie oranje dak verkiest het luchtruim. De landing op de Belgische grond daaropvolgend is hard en slopend voor de bolle body. Het dak van de Flachkaefer ligt in de rijrichting, en na enig aarzelen wordt de rode vlag getrokken. Wesley probeert nog weer een start te krijgen, maar de racedirectie is resoluut: "Gij zijt den veroorzaker, en ge start nie weer". Einde weekend, einde seizoen.

De doelstelling is uiteindelijk gehaald, een 8e plek in het eindklassement is een plekje hoger dan in 2012, maar, als.... Inderdaad als.

Film- en beeldmateriaal staan on-line 

Tot autocross!