20180320.png

Autocross Rütenbrock

 

door: Reinald Geurts

Autocross Rütenbrock

Na het teleurstellende Europokal-weekend in Aalter, werd er besloten om toch nog wat extra wedstrijd-meters op snelheid te maken. En dit alles op een voor ons nieuw terrein, namelijk de paardenrenbaan van Rütenbrock (D.). Een lange, brede zandbaan van 700 meter met rondom duizenden toeschouwers, en een eigen Keverklasse waar de #543 met injectie welkom is.

Deze wedstrijd, meetellend voor het NWDAV kampioenschap, werd op Pinksterzondag verreden. De opzet van de wedstrijd is vrijwel gelijk aan die van KNAF wedstrijden, alleen worden de finales niet per klasse gereden, maar mogen de eerste 3 van iedere klasse aan de Endlauf deelnemen. Een finale die  wij als de superfinale bij de Europokal kennen. Een ander voordeel van de wedstrijden in Duitsland is, dat er op de zaterdag en zondag voorafgaand aan de wedstrijden 1,5 uur getraind mag worden, ideaal om de ideale set-up voor de wedstrijden te zetten. Wesley maakt hier dan ook volop gebruik van, maakt 4 runs, en gaat zaterdagavond met een goed gevoel z’n bed in.

Op zondag is er al vroeg leven te bekennen op het crossterrein, vele toeschouwers die om 08.00u al een plekje aan de baan hebben bemachtigd, barbecues die volop in bedrijf zijn en motoren die warmgedraaid worden. De #543 hoeft dat echter pas een paar uur later, in wedstrijd 17 moet er pas gestart worden. De baan wordt intussen zwaarder, maar door het baanonderhoud blijft de snelheid wel in alle klassen aanwezig. Aangekomen bij wedstrijd 17 staat de #543 op de eerste rij, en zijn de eerste meters voor Wesley. Maar Mennen komt naar voren, en rijdt bij het complete veld weg. Wesley strijdt om P2, maar komt niet verder als P3 in deze manche. De 2e manche beginnen we met een valse start, wat volgens onze coureur de eerste officiële  in z’n carrière was. Teruggezet op de laatste rij wordt er opnieuw gestart, en zo komt Wesley meters tekort om toch een paar plaatsen te kunnen pakken voor de eerste bocht. Na een paar tegenstanders gepasseerd te zijn, is het gat met Stiphout, die op P2 rijdt, te groot en wordt ook deze manche veilig op P3 uitgereden. Voor de laatste manche worden er andere banden gemonteerd, en het verschil is duidelijk te merken. Het stukje OPEL techniek achterin heeft het door de veranderde bandenkeus duidelijk makkelijker in het zand, en ook het gat met Mennen, de nummer 1 van de dag, is aanzienlijk kleiner. We sluiten de dag af met een 2e plaats in deze serie, en zijn daarmee ook 2e geworden over het gehele dagklassement.

Dit was een perfect autocrossweekend, veel bruikbare data kunnen verzamelen, een organisatie die het uitstekend voor elkaar had en de sfeer die super was! De Flachkäfer heeft nu rust tot 29-30 Juni, het volgende Europokal-weekend dat plaatsvindt op de magische klei van Terwolde. Tot autocross!