20180320.png

Nieuws 2012

Europokal Zoutleeuw (B.)

dinsdag, 11 september 2012 22:00

Zondag was de afsluiting van ons actieve autocross-seizoen 2012, en wat voor een afsluiting! Wesley rijdt in de wedstrijd op zondag naar een mooie 7e plek, maar bovenal, in het debuutjaar met de Kever geëindigd in de top 10 van het eindklassement!

Zaterdagmorgen begint de dag met de tijdtraining. Wesley geeft de Kever flink de sporen, maar de Kever gedraagt zich anders dan anders voor de oplettende toeschouwer. De Proflex waren met name achter anders afgesteld om het starten te verbeteren, maar dit resulteerde in 3 bijna kantelmomenten in 1 trainingsronde, en een negende trainingstijd.

De zaterdagwedstrijd is zoals altijd, samen met de dikke kanonnen. Een groot startveld, met veel snellere bolides. Helaas komt Wesley één plaatsje te kort, (P8) om door te gaan. Wat rest is prepareren voor de zondag. De preparatie verloopt anders dan te doen gebruikelijk...Een jonge dame biedt zich aan om de rode bolide van voor naar achteren te wassen en te boenen, en onze monteurs genieten dan ook van een uurtje in de stoel in de najaarszon...

Zondag...Bij kwalificatie voor de finale kan Wesley in de top 10 eindigen. Veel kriebels bij menigeen van ons crossteam. En als de zon ten hemel trekt, en de laatste hanen ook wakker zijn geworden in Zoutleeuw, staan de bolides tot 1600 cc al klaar om te starten. Wesley van rij 3 kan 2 plaatsen goed maken op de sprint naar de eerste bocht, maar verliest deze evenzozeer. Rondenlang een gaatje zoeken om de witte Kever van Galekop voorbij te gaan, wat in de op één na laatste ronde lukt, maar toen was de rest van het veld al gevlogen. P9

De finale op zondag. Achterste rij, buitenaan. De tactiek is bepaald, doorgesproken, en, blijkt te werken. Later insturen dan de rest bij bocht 1, gas er op, en buitenom proberen plaatsen goed te maken. Wesley passeert 5 concullegae, doet nog een poging om de chicane van Mourik ook voorbij te snellen, maar kan alleen aansluiten. Een goed gereden finale resulteert op deze manier in een 7e plaats aan de finish, en we mogen als team terugkijken op een goede eindklassering in het Europokal klassement.

En zo waren er vele glimlachende mensen te vinden van ons team, want ondanks de desastreuze start van het seizoen, zijn er stappen gemaakt, die wellicht de basis kunnen zijn voor nog mooiere resultaten in de nabije toekomst. Ons seizoen is over, we gaan proberen de Kever te innoveren, om weer optimaal aan de start van het seizoen 2013 te kunnen beginnen!

Foto en video volgen z.s.m.

 

Europokal Kessel

dinsdag, 21 augustus 2012 22:00

De zinderende zomer van 2012 beleefde haar hoogtepunt in het weekend van 18 en 19 augustus, tevens het weekend van de Europokalwedstrijden in Kessel (L.) Onder tropische omstandigheden moest Wesley in klasse 5 vol aan de bak om de reeële kans op een top 10 klassering in het eindklassement, een duw in de goede richting te geven.

Zaterdag begint de dag zoals immer met de tijdtraining. Op een royaal opgezette zandbaan met eigenlijk geen recht stuk, kwam het aan op bottompower en stuurmanskunst. Nu zijn niet alle genoemde zaken in royale mate aanwezig, maar tijdens de genoemde tijdtraining reed Wesley met de #543 een foutloze ronde, resulterend in een mooie 6e tijd! De zaterdagwedstrijd is zoals altijd samen met de klasse 6 Kevers. Krachtige 3800cc-ers en jankende motorfietsen met vlieggewicht, zijn zware tegenstanders voor de Tigra 1600i. Toch wordt de zaterdagserie als achtste afgesloten, in 1x door naar de finale. In het rennerskwartier is het bij terugkomst echter geen halleluja. Het stuurhuis is gescheurd, en de finale is al snel aanstaande. Verwoede pogingen om het stuurhuis te repareren baten niet, en net op tijd biedt PB-racing de helpende hand. We mogen het reserve-stuurhuis gebruiken. De finale moet Wes starten van plek 15, helemaal achteraan. Acht ronden trappen, een gecrashte collega ontwijken, keertje misschakelen, maar vooral, ervaring opdoen. P11 is het resultaat.

Zondag, de dag waarop de punten voor het klassement te behalen zijn. Helaas zijn er niet veel inschrijvingen in klasse 5, en is er maar 1 serie. Dit betekent dan ook gelijk vol aan de bak vanaf de getrainde zesde plek. In de eerste bocht is het druk, twee geduchte concurrenten rijden in de buitenwal, Wesley schuift binnendoor en rijd op plek 7. Ondanks scherp aandringen van #527 behoud onze bolide haar positie. Door naar de finale. De snellere Kevers van o.a. Boessenkool en Ermens zijn beiden in de serie uitgevallen, en startten achter Wesley. En ondanks goede lijnen, moet Wesley accepteren dat de mannen van een topklassering in het eindklassement, de #543 passeren. Maar niet zonder slag of stoot. Sooi Ermens probeert het binnendoor, maar Wesley rijd ondanks een buitenlijn een volle ronde naast de R-power kever. Nadat de Belg gepasseerd is komt Patrick Boessenkool opzetten. De 'leermeester' beweert later dat de #543 zijn lijnen reed, maar dat stond verder nergens in het roadbook. Na 3 ronden echter vind de man uit Dedemsvaart een gaatje, prikt hem er in, en is de carburateur gevoede Opel tòch doorgeschoven naar P7. Wesley finisht als achtste, en wij als team zijn zeer tevreden!

Over drie weken de afsluiting van het turbulente seizoen 2012 in Zoutleeuw (B.) Op dezelfde baan als in 2011 moet het mogelijk zijn om binnen de top 10 van het eindklassement te finishen als er op zondag de finale in klasse 5 bereikt wordt. Met vaak de vele lokale bijschrijvers wellicht geen sinecure, maar we hebben goede hoop, en gaan er voor!

Foto en video volgen z.s.m.

 

Europokal Loenen 2012

zondag, 05 augustus 2012 22:56

(verslaggever Reinald Geurts)

Loenen op de Veluwe, dat was de 3e  bestemming van dit EP-seizoen. De weken tussen Hoogkerk en Loenen was het rustig in de werkplaats, het stuurhuis werd tijdig gerepareerd en zo werd er ook genoten van het heerlijke weer. Voor het weekend werd er minder goed weer voorspeld, maar bij aankomst in Loenen bleek de zon de winnaar van de vrijdag te zijn.

De nacht van vrijdag op zaterdag heeft het veel geregend, ook wij komen daar bij het uitstappen van de camper achter. De organisatie besluit 2 uur later met het programma te beginnen, om zo het terrein te besparen. Uiteindelijk een goede keuze, want de wedstrijden van zaterdag kunnen doorgaan. Door een zware crash in een andere klasse, ligt het tijdtrainingsprogramma lang stil, hierdoor is het lang wachten voor Wesley, die dit weekend alleen in kl.5 start. Rond 14.00u is Wesley aan de beurt en traint zich naar een 16e tijd. Een rondje waar rij-technisch weinig op aan te merken is, maar langs de kant worden er vreemde geluiden uit de motor gehoord. Na een check op het rennerskwartier, wordt er toch besloten om de kwalificatie-serie op safe te rijden. Uiteindelijk als 7e aan de finish, goed voor een plek in de halve finale. Maar die halve finale komt te laat, een losgelopen boutje van het gasklepmechanisme is de oorzaak van een pruttelende motor. Hierdoor is het klaar op de baan, en kunnen we ons klaarmaken voor de zondag.

Zondag, de dag dat de punten voor het kampioenschap verdeeld worden. Het vertrouwen is terug in de auto, en dat is duidelijk te merken. Wesley rijdt in de serie gemakkelijk met de top 5 mee en eindigt op P6! Directe plaatsing voor de finale is een feit. Doordat er dit weekend alleen in kl.5 gestart wordt, is het rustig overdag voor het team. De finales beginnen met kl.5, Wesley start vanaf de 3e rij. Een behoudende start door het slechte zicht en rondvliegende keien, zorgt in ronde 1 voor een plek buiten de top 10. Achteraf geen verkeerde keuze, want door een rode vlag situatie volgt er een complete herstart. Opnieuw wordt er gestart, Wesley zit er goed bij en rijdt leuk mee op P8. Totdat er een paar rondes voor de finish een kleine stuurfout wordt gemaakt en de auto op z’n zij in de greppel komt te liggen.

Jammer voor het resultaat, maar de schade lijkt mee te vallen na dit weekend. Een kromme vooras en een kapotte bril moeten geen problemen opleveren voor de volgende wedstrijd in het EP-circus. Die vindt over 2 weken plaats in het Limburgse Kessel, een weekend waarvan wij hopen dat de keien van Loenen niet aanwezig zijn, en de #543 zich goed houdt voor een plek in de top 10 van het kampioenschap!

Foto's https://picasaweb.google.com/autocrossteamwelgraven.nl/EuropokalLoenen2012#

 

Europokal Hoogkerk 2012

dinsdag, 17 juli 2012 22:56

De tweede Europokal wedstrijd van het seizoen 2012 wordt gehouden in't noordn van Nederland. Een nieuwe organisator heeft de moeilijke taak op zich genomen om een Europokal wedstrijd te organiseren, met ook nog beroerde weersvoorspellingen vooraf. Uiteindelijk valt het weer gelukkig mee, op zaterdag 3 sput regen, en op zondag 3 emmers...Wesley mag in het weekend waarin hij verjaart laten zien dat de prachtige 8e plek in Terwolde geen incident was.

Na de heenreis, tent zetten en auto keuren, volgt er een traditioneel rondje over de baan. Een scherpe chicane valt het meeste op, tezamen met de ondergrond. Dit is niet de betonharde klei die beloofd was. Inhalen zal erg moeilijk worden op dit parcours, zoveel is zeker.

Zaterdagmorgen eerst de training. Net als in Terwolde rijdt Wesley in klasse 5 èn in klasse 6. Helaas zijn de trainingstijden niet gelijk aan die van Terwolde, en moet Wesley relatief achteraan starten. Met in het achterhoofd het gegeven dat het moeilijk inhalen is op deze baan, moet Wes dus volop aan de bak. De zaterdagwedstrijd (combi van klasse 5 en 6) loopt uit op een teleurstelling. Een losgeraakte bout van het diff vliegt door het versnellingsbakhuis naar buiten, einde zaterdagwedstrijd. Zaterdagavond wordt door de mecs de versnellingsbak vervangen met wellicht niet de ideale verhoudingen, maar we kunnen zondag wèl weer rijden.

Zondag. Eerst de serie in klasse 5. Goede serie na een matige start, waarin Wesley profiteert van een enkele uitvaller, en met een mooie 5e plek doorstroomt naar de finale. In de serie van klasse 6 kan de OPEL het geweld van de 3800cc bolides niet aan, en moet kwalificatie via de herkansing gaan plaatsvinden. De herkansing is wel de beste race van Wesley, zeker als supporter om naar te kijken! In het gedrang in de eerste bocht na de start omzeilt de rood grijze bolide de drukte, en buitenom maakt hij enkele plaatsen goed. Helaas is het niet voldoende om bij de eerste twee te finishen, en plaatst Wesley zich helaas niet voor de finale van klasse 6. Wat voor de finale van klasse 5 veel erger is, is de schade aan het stuurhuis. Een barst in het huis zelf wordt gerepareerd, maar het insturen is heel moeilijk, en dat op een stuurcircuit. In de eerste ronde van de finale volgt nog een pirouette, wellicht als gevolg van de bandenkeus, en daarmee is de kans op een goed resultaat helemaal vervlogen. Wesley rijdt de wedstrijd als 14e uit, en tevredenheid moet overheersen, immers, twee Europokal wedstrijd en twee finaleplaatsen!

De volgende Europokal-wedstrijd is in Loenen, we hopen u daar te mogen begroeten!

Foto's en video volgen zsm.

 

Europokal Terwolde 2012

maandag, 25 juni 2012 21:56

Na de afgelasting van Aalter, was er dan eindelijk de eerste Europokalwedstrijd van 2012 in Terwolde. Onder zeer wisselende omstandigheden moesten de coureurs hun weg vinden op zaterdag en zondag. Wesley debuteerde boven verwachting met de injectie-motor, en behaalde een finaleplaats in klasse 5!

Zaterdag in Terwolde. Droog, aangenaam. Na de technische keuring op vrijdagavond, de tijdtraining op zaterdagmorgen. Wesley stuurt de injectie gevoede Flachkaefer naar een 11e tijd in klasse 5 en een 22e tijd in klasse 6! De eerste goede resultaten van dit weekend zijn daarmee binnen. Op zaterdag is er een samengestelde wedstrijd van klasse 5 en 6. Dat betekend een groot deelnemersveld, waarvan ook nog eens de helft uitkomend in klasse 6. In de serie wordt Wesley 11e, in de halve finale een 13e plek aan de meet. Niet genoeg voor een finaleplaats, maar beide races uitgereden, en dat was het doel!

Zondag in Terwolde. Onstuimig herfstweer geselt de mens. Om half 6 begint het te regenen, om pas in de middag weer te stoppen. De Terwoldese klei wordt een ijsbaan, en autocrossen wordt een loterij. In klasse 5 gaat het van een leien dakje. Wesley maakt weliswaar een pirouette, maar met P4 plaatst hij zich rechtstreeks voor de finale, rij 2! Ook in klasse 6 glijdt het lekker, maar vooral, rechtstreeks de volgende ronde binnen. Na de tweede regenrace besluit Wesley op advies van de nestor om de klasse 6 te laten voor wat het is. Klasse 5 heeft de prioriteit, en de finaleplaats is hierin al een voldongen prestatie!

De finale wordt verreden op een snel opdrogende baan. Met name de ideale lijn is hard zoals dat in Terwolde kan zijn. Wesley rijdt zelfs even op P5 maar maakt een kleine stuurfout in bocht 2. Maar de OPEL draait z'n toeren, en er moet hard gewerkt worden achter het stuur, maar het resultaat is er naar. Een prachtige 8e plek aan de finish is een resultaat wat niemand vooraf voor mogelijk had gehouden!

Foto's en video volgen zsm.