20180320.png

Nieuws 2011

Winterstoppraatjes, deel 2

dinsdag, 08 november 2011 00:00

Uit de serie winterstoppraatjes, deel 2 : 

Mark Volkerink

actW.nl: Mark, hoe is het?

MV: Druk, druk, druk, maar stabiel als altijd...!

actW.nl: Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, hoe was je cross-seizoen 2011?

MV: Voor mij was het een geweldig seizoen! Het begon al geweldig door in Haarle met de oude(!) motor de superfinale te halen. En eigenlijk ging het daarna alleen nog maar beter. Bij alle Europokalwedstrijden heb ik de finale behaald in klasse 5, en dat was meer als waar ik vooraf op gehoopt had. En de kers op de taart van 2011 was natuurlijk de overwinning bij de DAC wedstrijden in Zuidwolde! Geweldig.

Daarna was 2011 ook gelijk voorbij, helaas. Eerst een defecte versnellingsbak, opgelopen bij de demowedstrijd in Nieuw Heeten, en vervolgens raakte ik geblesseerd. Net voor de laatste Europokalwedstrijd in Zoutleeuw kreeg ik last van de rug, en heb ik zelf besloten om aldaar niet aan de start te verschijnen. Spijtig van de zekere plaats in de top 10 van het eindklassement die ik met dat besluit opgaf. Autocross is leuk, maar er zijn belangrijkere dingen in het leven, waarvoor ik mijn rug ook hard nodig heb!

actW.nl: Hoe gaat het nu met je rug?

MV: Het dagelijkse leven verloopt weer redelijk richting zoals het was voor Zoutleeuw. Autocrossen daarintegen is natuurlijk wel wat anders. Daarom ben ik nog niet begonnen met de voorbereiding van seizoen 2012. Eerst wil ik mij weer echt 100% voelen!

 actW.nl: Leuk dat je 2012 noemt. Kun je er al iets meer over vertellen? Gaat de 'nieuwe' Kever in 2012 haar vuurdoop beleven?

MV: Ik zeg nog niks toe. Zoals zojuist al genoemd, wil ik eerst zelf weer helemaal fit worden. Echt fit! Verder zijn er onderhandelingen gaande, om in 2012 met Wesley Welgraven als equipe te starten in het Nederlands kampioenschap. Dit wordt natuurlijk mede ingegeven door het feit dat onze vereniging M.A.C. Haarle op 21 April het NK in Haarle organiseert. Maar welke Kever (2009 of de PB-2010 Kever) is nog niet bekend, dit is mede afhankelijk van a. mijn gezondheid, en b. van de financiėn. Het budget voor volgend jaar is nog niet rond, en daar komt de reparatie van de versnellingsbak nog eens bij. Als ik nieuws heb over de definitieve invulling van de plannen voor volgend seizoen, zijn de lezers en volgers van autocrossteam Welgraven.nl de eersten die het weten !

actW.nl: Dank voor je tijd, en veel succes met het herstel van je blessure!

 

Winterstoppraatjes, deel 1

woensdag, 05 oktober 2011 00:00

Uit de serie winterstoppraatjes, deel 1 :

Wesley Welgraven

actw.nl: Hoe gaat het met je?

WW: Goed!

 

actw.nl: Wat vond je van het afgelopen cross seizoen?

WW: Onze doelstelling aan het begin van het seizoen was om een (1) Europokal-finaleplaats te behalen. Aan het eind van het seizoen is dat royaal gelukt, alleen tijdens de wedstrijden in Terwolde haalden we helaas geen finaleplaats.

 

actw.nl: En wat was het hoogtepunt van het seizoen?

WW: Het winnen van de herkansing in Zoutleeuw tijdens de laatste Europokalwedstrijd. Ondanks dat er maar 5 deelnemers gekwalificeerd waren voor de herkansing, en er maar 3 kwamen opdagen. Ik was als laatste gestart, en als eerste gefinisht, mooi! Het gevoel om als eerste de finishvlag te passeren blijft gewoon mooi. Neem daarbij de gedachte dat de versnellingsbak zaterdags stuk was gegaan en er een standaard versnellingsbak gemonteerd was, dat maakt de overwinning alleen maar mooier.

actw.nl: Het autocrossjaar 2011 is afgelopen, wat nu?

WW: Op dit moment zijn we bezig een nieuwe CrossA te bouwen. Een hele lichte carrosserie met een goede motor / versnellingsbak-combinatie. De afgelopen 4 jaar hebben we immer met dezelfde merk en type auto gereden, en nu gaan we proberen er ook in klasse 1 top-resultaten mee te behalen. Klasse 1 is erg competitief, en de A-Corsa misschien een beetje gedateerd, maar Terwolde 2011, en Job van Beek, hebben aangetoond dat er nog te winnen valt met dit type auto! Er komt een nieuweCr2Mo-rolkooi, en als de financiën het toelaten een nieuwe versnellingsbak. (Dit is mede afhankelijk van de verkoop van de huidige CrossA’s.) Ook verwachten we meer vermogen door een nieuwe computer (reeds aangeschaft) en de daarbij behorende afstelling met behulp van een testbank-run.

 

actw.nl: En wanneer is die nieuwe Corsa gereed?

WW: We hopen met de feestavond van de Club van 50 in Maart 2012 de nieuwe bolide te presenteren. Ook de term CrossA zal dan een aanvulling krijgen…

 

actw.nl: En dan?

WW: Eerst testen tijdens enkele RAMO wedstrijden, en vervolgens alleen deelname tijdens de Europokal wedstrijden.

 

actw.nl: Bedankt voor het interview, en ook namens de website veel succes in 2012!

WW: Langs deze weg wil ik iedereen (nogmaals) bedanken, die het op welke manier dan ook, mede mogelijk hebben gemaakt om ook in 2011 weer te kunnen autocrossen op Europokal-niveau.

 

Europokal Zoutleeuw (B.)

maandag, 12 september 2011 00:00

De laatste Europokalwedstrijd van 2011 is, zoals te doen gebruikelijk, in België. Bij aankomst ligt er een zware zandbak in plaats van de beloofde kleibaan. Een slecht voorteken voor de twee CrossA 's, want op klei komt het meer op sturen aan in plaats van vermogen. Gelukkig zijn de weergoden ons goed gezind, alleen een enkel druppeltje op de zondag is beter als verwacht!

De zaterdag eindigt in mineur. De snelle versnellingsbak heeft de finale van de zaterdagwedstrijd niet overleefd, en zondag zal er gereden moeten gaan worden met een standaard versnellingsbak. En dat is zeker gezien de omstandigheden niet gunstig. Helaas voor Reinald was hem op zaterdag alleen een serie gegund, de plek aan de meet was onvoldoende voor een plekje in de finale. Gelukkig hebben de mannen zaterdagavond de #192 weer aan het rollen en kan iedereen vervolgens genieten van een fantastische maaltijd! Een 3-sterren restaurant had zich niet geschaamd voor de kwaliteit welke werd aangeboden aan de dis.

Na het ontbijt werpen we een blik op het wedstrijdschema, en zien dat Wesley en Reinald rijden in dezelfde serie, race 28. Lang wachten dus. En met het ontbreken van Mark is het rustig voor mechaniekers en cameramensen. De CrossA 's hebben getraind op een 15e en 21e plaats, en zullen zich een weg door het veld moeten banen om zich rechtstreeks te plaatsen voor de finale. Aan de finish komt Wesley 1 plekje te kort, en de herkansing moet de finale brengen. De herkansing wordt moeizaam gewonnen door Wesley, Reinald ziet de finish als derde, nu komt hij een plekje te kort. Jammer, het was dè kans om de #193 in een finale te plaatsen. In de finale zet Wesley de #192 als allerlaatste op de grid. Een goede start brengt hem een plekje of 4 vooruit maar omdat hij een rechte lijn moet houden tot de eerste bocht schieten enkelen ook weer binnendoor lanszij. De CrossA, en Wesley, werken zich een slag in de rondte, maar meer dan de 11e plek zat er niet in. Goed gereden, en opnieuw wel aan de finish. Complimenten aan driver en mecanics, het gehele seizoen weinig pech bracht veel ervaring. Nu op naar 2012, en meedoen om de prijzen...???

 

Voorbeschouwing Rummen

zaterdag, 27 augustus 2011 00:00

Na een zeer gewaardeerde demo-cross in Nieuw Heeten, bereiden we ons voor op de afsluiting van 2011, de laatste Europokal wedsrijd in Rummen (B.)

Met nog twee weken te gaan, zijn de voorbereidingen gestart. En dan hebben we het niet over culinaire activiteiten in het rennerskwartier, maar meer over het technische aspect van onze sport. Mark, Reinald en Wesley zullen de arena betreden op een, volgens de laatste berichten technische, harde kleibaan. Maar, zoals vaker, zijn nog niet alle hordes genomen. Mark heeft zowel fysieke als tecnische malheur gekend de afgelopen tijd, maar verwacht aan de start te staan. Zijn rug lijkt voldoende hersteld, zijn versnellingsbak is vooralsnog een ander verhaal. Tijdens de demo in Nieuw Heeten schakelde de Kever niet naar de derde versnellling, of hij bleef niet in genoemde versnelling zitten tijdens de race. Nu is de bak gedemonteerd en de 'dokter' gaat er maandag een studie op los laten. De eerste berichten zijn positief, het probleem lijkt met name voort te komen uit een gescheurde bakophanging. Mocht Mark ook in Rummen de finale in klasse 5 behalen, scoort hij wat dat betreft 100% in 2011. Een werkelijk geweldig resultaat!

Reinald gaat voor de tweede keer 'aan de bak' met de #193 CrossA. De gevolgen van de brand in Gendringen zijn, op een electrische waterpomp na, verholpen, en de Puttense chief-mecanic kan niet wachten om plaats te nemen in de door hem met zoveel liefde geprepareerde, en gepoetste CrossA. Laat Terwolde een decent vervolg krijgen!

Wesley tenslotte, is natuurlijk bezig met Rummen 2011, maar zijn focus ligt nu al op 2012. De onlangs aangeschaftte CrossA is gedemonteerd, en onderdelen worden getest in België. Een nieuwe carroserie is reeds gestript, foto's op de site, en wat er in komt te hangen moet in 2012 gaan knallen. De mix van 5 jaar A-CrossA ervaring, 5 jaar Europokal ervaring en 5 jaar zand proeven, moeten in 2012 voor een aansprekend resultaat zorgen. Dat het kan met een CrossA heeft Terwolde 2011 bewezen... Nu eerst Rummen, een finaleplaats in klasse 1 is het doel, en een resultaat wat 2011 in het geheel goed zou weergeven.

(later meer)

 

Nieuwsflitsen

zondag, 07 augustus 2011 00:00

Middels een kleine opsomming het laatste nieuws...

- Ondanks de vakantie van de webmaster, ging de Europokal wedstrijd in Loenen natuurlijk wel gewoon door... Foto's van de laatste EP in Nederland van 2011 zijn geplaatst in ons Picassa webalbum.

- Mark reed in Loenen rechtstreeks vanuit de series in de finale van klasse 5 en 6. In klasse 5 blijft de score daarmee op een prachtige 100%. Wesley reed op zaterdag met de Europokal CrossA. Het zware zand, en de vele neerslag in de dagen ervoor, zorgden voor een zeer zware baan voor de CrossA #192. Op zondag werd er daarom met een onlangs aangeschafte CrossA gereden. Deze cross-occasie, aangeschaft voor de onderdelen, had ook moeite met de ondergrond, maar door met name betere versnellingsbak-verhoudingen, werd er wel een finaleplaats behaald!

- Op MyLaps staan ondertussen alle serie- en finaletijden van Loenen, binnenkort de tussenstand van onze mannen alhier op de website.

- Wesley rijdt vandaag, 7 augustus 2011, mee met de RAMO wedstrijd in Gendringen. Het laatste nieuws komt via Reinald, en zal direct op ons Twitter-account te lezen zijn.

- Tussenstand klasse 1 NA Europokal Loenen:                          (onder voorbehoud van rekenfouten)

1163Tobias Schulze  (kampioen 2011)9336129
2107Jerome Habets7427101
3167Bram De Bruyckere683199
4150Equipe Snippe Snippe582583
5165Nick Savat681381
6187Gino VanDerAuwera601676
7158Gilles De Pauw601676
8179Nick Pelgrom432972
9136Bart Jan Westdijk581371
10122Rolf Kools501969
11172Gert Michiels491665
12118Steve Santing412162
13145Equipe Mulder Tijscholte243357
14192Wesley Welgraven391655
15159Christ Staelens361349
16123Wilton Wichers Schreur232346
17180Joey Poelarends231639
18139Ronny Claeys37037
19128Ben Desender211637
20124Koen Michiels35035
21191Job van Beek34034
22193Equipe Welgraven Geurts33033
23127Bert Desender30030
24175Harm Biemans29029
25155Christopher Koning131629

 - Tussenstand klasse 5, NA Europokal Loenen:       (onder voorbehoud van rekenfouten)

1521Peter Timmermans861620122
2533Davy Monein861613115
3540Patrick Boessenkool831611110
4570Gerald Kemper781615109
5596Sooi Ermens65161798
6545Ivo Galekop7116996
7523Jan Van Orshaegen7016086
8553Corald v Mourik5813374
9516Iplo Zanetti4916772
10544Mark Volkerink5216068
11576Peter Theunissen3816559
12534Adriaan Santing4513058