20180320.png

Nieuws 2009

Club van 50 feest Wesley

maandag, 23 november 2009 16:00

Op een warme November-avond in 2009, u leest het goed, op een warme November avond in 2009 waren alle leden van de club van 50, sponsoren, monteurs, helpers en supporters uitgenodigd door Wesley voor zijn Club van 50 feest. Ter voorbereiding op deze avond werd de werkplaats omgetoverd tot feesttent, en de keuken omgetoverd in een profesionele horeca keuken, waar Jonny Boer nog jaloers op zou worden. Na binnenkomst van de eerste gasten werd er een heerlijk soepje geserveerd, en barstte het gekeuvel los. Ook werden de eerste sponsor-contracten voor 2010 gelijk besproken, en afgesloten! Na de soep volgde er een heerlijk buffet van diverse soorten groenten, vlees en aardappelen. Te veel om op te noemen, en ook teveel om op te eten voor de aanwezige gasten. Al met al was het een geslaagde avond, die voort duurde tot in de vroege ochtend van de volgende dag!

 

Meer foto's van het "Club van 50 feest, hier te bewonderen.

 

 

 

Club van 50 feest Mark Volkerink

zondag, 25 oktober 2009 19:00

Terwijl het buiten echt richting herfst gaat, is het binnen warm bij Mark en team, cateringteam in dit geval, op het Club van 50 feest. Alle mensen die op enigerlei wijze hun steentje hebben bijgedragen aan cross-seizoen 2009 worden in de watten gelegd. Hapjes, drankjes, spelletjes voor de jeugd, een fantastisch buffet, aan alles is werkelijk gedacht. Vele mensen uit de crosswereld, van heinde en ver, van MAC Haarle tot T.A.C.O., van helper tot kok, van zus tot Opa, velen hadden gehoor gegeven aan de digitale en papieren uitnodiging. En terecht, want alles was tot in de puntjes verzorgd! Natuurlijk mocht de Kever 2010 niet op het toneel ontbreken, hij stond dan ook prominent in de tent.

Foto's van dit alles zijn te zien in ons fotoalbum.

 

EP Kieldrecht

woensdag, 30 september 2009 19:00

De laatste Europokal-wedstrijd van 2009 vond eind September plaats in Kieldrecht (B.) Na een lange autotrip arriveerden we aan het begin van de middag op een aardappelveld met veel stof, maar weinig ruimte.

De tijdtraining van zaterdagmorgen bracht geen super resultaten voor de oranje-grijs brigade. Op de kleibaan met het lange rechte stuk na de start scoort Mark een 20e tijd, en Wesley een 12e tijd. Dat betekend vertrekken van een derde rij in de kwalificatieseries, en direct een 'vechten'om je rechtstreeks te kwalificeren voor de finale. Gelukkig verlopen de series voor Mark naar wens, en stroomt hij door naar de zaterdag-finale zonder eerst een herkansing te hoeven te rijden. Wesley rijdt op zaterdag 2 series. Hierin scoort hij een 4e en een 2e plaats. Even mocht hij zelf aan de kop van het veld rijden in deze serie, maar een rode vlag zorgt voor een herstart op de baan, waardoor de anderen aansluiten. De zaterdagfinale van Mark maakt opnieuw duidelijk dat de gemonteerde (standaard) versnellingsbak, de snelheid op het rechte stuk niet ten goede komt. Mark probeert dit te compenseren door vol de eerste snelle bocht al driftend door te rossen. Een viertal ronden een genot voor het oog, maar als in de vijfde ronde het achterwiel hapt in de rulle klei, is een koprol, en einde zaterdag, het gevolg.

De zaterdagavond benutten we voor een goede maaltijd, en enkele reparaties aan de Astra als gevolg van de koprol van Mark. Ook de radiateur van de Corsa is los geraakt en verdiend enige aandacht. Met hooggespannen verwachtingen zoeken we tijdig ons bed op voor de finaledag van seizoen 2009. Bronzen plakken zijn voor de grote en de kleine Opel nog mogelijk in het eindklassement, alhoewel we mede afhankelijk zullen zijn van de resultaten van enkele conculega's. In de serie moet Mark vertrekken van rij 3. Niet echt gunstig, en samen met de reeds genoemde versnellingsbak zal het een hele kluif worden om rechtstreeks te kwalificeren voor de finale. In een veld van 18 starters gebeurt veel, 2 pittige koprollen, maar Mark drukt de #102 wel als zevende over de finish, en gaat dus rechtstreeks door naar de finale. Wesley rijdt vandaag zijn derde manche van het weekend. In deze hectische, derde manche gebeurt veel, tikjes worden links en rechts uitgedeeld. De Corsa loopt ook enige blikken averij op, maar als alle punten bij elkaar opgeteld zijn, is het resultaat dat Wesley van de eerste rij mag vertrekken. De jacht op brons is ingezet!

Finales. Als eerste van de Sallandse OPEL-brigade mag Mark aantreden. De allersnelste mannen starten van rij 1, maar Mark staat er bij, en dat is al klasse. De grote winst blijkt als de nummer 3 en 4 van het klassement niet gekwalificeerd zijn voor de finale, en als Mark punten kan scoren, zit er nog brons in...Ook de finale wordt met 18 deelnemers verreden, en Mark rijdt op P10 als het noodlot toeslaat. Net op het moment dat de Astra een gat in rijdt, wordt Mark getoucheerd op de achterkant, en een koprol met pirouette is niet te vermijden. Twee koprollen in een weekend, geen podium in het eindklassement, en het slechtste nieuws, de carroserie van de Astra heeft zijn eindstation bereikt. Uiteindelijk eindigt Mark als zevende in het eindklassement klasse 1.

Als aan het eind van de middag de zon begint aan haar afdeling, worden de finalisten van de Juniorklasse opgesteld voor hun eindronde van 2009. Met op de eerste rij de oranje neus (Britt!), van de Corsa zijn de verwachtingen hoog gespannen. Startlampen uit, gas! De #442 stuurt als eerste bocht 1 in, een hoopvol begin. Wesley wordt op de hielen gezeten door Jimmy Poelarends, de kampioen, en door Jeremy Dikmans in zijn Swift.  Rondenlang rijdt de Corsa voorop. Links en rechts proberen de 2 achtervolgers te passeren. In ronde 7 gaat Jimmy binnenlangs voorbij, maar bij de chicane remt Wesley hem er weer uit. Vingertje van de wedstrijd gaat omhoog ten teken dat de laatste ronde begonnen is. Wesley rijdt in bocht 1 een iets wijdere lijn, en ziet opnieuw de 205 naast zich opdoemen. Een halve ronde zij aan zij, maar het  surplus aan snelheid kan de koersvaste Proflex-Peugeot toch niet compenseren. In de laatste bocht is de inhaalslag definitief een feit, ook de Suzuki passeert Wesley in de eindsprint. Een fantastische derde plaats! Na 9 en een halve ronde op kop misschien iets teleurgesteld, maar een podiomplek is super...super...super!

Als alle punten opgeteld worden, komt misschien wel de allergrootste bonus uit de CASIO... Wesley is derde in het eindklassement geworden! FANTASTISCH !

 

Foto's van de wedstrijden

Sfeer-reportage              

  Videobeelden FINALE    

 

NK Visvliet

zondag, 20 september 2009 20:00

De laatste wedstrijd voor het VEKA Nederlands kampioenschap autocross vindt plaats op het Groningse platteland. In de aanloop naar dit evenement moeten we opnieuw de motor vervangen, omdat de Europokal-motor niet bij het Nederlands kampioenschap gehomologeerd is. Dus, opnieuw veel tijdsdruk, maar vrijdagavond wordt de reis in gang gezet. De keuring verloopt probleemloos, en na het spelen van het traditionele Wilhelmus als opening van een NK wedstrijd, kan de harde klei gefolterd gaan worden door de vele PK's uit 200 verschillende NK bolides.

Wesley start de eerste manche vanaf de tweede rij. Op grasbanden, vliegt de Corsa met 10 concurrenten op de eerste bocht af. Mooi buitenaan gebleven, het geworstel omzeilend, stuurt Wesley de #542 naar een mooie 4e plaats om deze tot aan de streep, ondanks 4 concurrenten 5 ronden lang in de nek, vast te houden. De eerste klap is een daalder waard!                  Voor de tweede manche veranderen we de banden. De grasbanden gaan eraf, want het gras is er al af...en we switchen naar kleibanden. Want klei is er plenty. Echter de omtrek van de kleibanden is veel groter, en vooral bij de start is dit goed te zien. De Corsa kan niet rond komen, en ondanks pole position in deze serie, staat er op het rondebord na 1 ronde P10. Als echter de Corsa de kleibanden wèl in gang heeft gezet, ontplooit zich een geweldige race van Wesley. In ronde 3, in de chicane, haalt Wesley twee man in, met één manouvre, om in de volgende ronde aan te sluiten bij Robino Bouman. Op de buitenlijn, vol in 2, ziet Bouman alleen een grijze schim, en vervolgens een oranje Corsa-kont. P7 is bereikt. De zesde plaats lijkt bij het ingaan van de laatste ronde een utopie, maar als de rode Swift een, ik-rij-op-2-wielen-experiment opzet, is het gat in no-time gedicht, en in de laatste bocht rijdt Wesley de Suzuki voorbij. Fantastische race, ook te zien op YouTube! Derde manche, als de Corsa aan de finish komt lijkt een finaleplaats zeker. Echter, de bandenkeus is moeilijk. De waarschijnlijk meest geschikte banden liggen in Lettele, dus experimenteren voor de finale behoort er niet bij. Vanaf rij 3 rijdt Wesley op P9 als juffrouw Kuijpers haar blauwe B-Corsa hard over het dak laat rollen. Code rood, en een herstart op de baan. Opnieuw vanuit stilstand wegrijden met de grote banden is niet eenvoudig, maar door het uitvallen van een concullega, en het achter zich laten van 2 anderen, wordt Wesley 7e.     Als de uitslagen van de Juniorklasse bekend worden gemaakt, straalt de zon niet langer als enige over het rennerskwartier. Een mooie 10e kwalificatieplaats voor de finale, betekend een tweede rij, en punten voor het kampioenschap. Voor aanvang staat de #542 als tiende genoteerd, en een top 10-plaats in de eindstand lonkt. Maar de finale is zeer sterk bezet, en de mannen die normaal erg hard gaan, rijden vandaag onopvallend, (en dat is wel weer opvallend...), rond in de middenmoot. Dit betekend dat de middenmoot groot zal zijn, wat bevestigd wordt tijdens de finale-race. Vanaf startrij 2 valt Wesley goed in het licht, maar vanaf de derde rij wordt de Corsa links en rechts voorbij geblazen. Na de finish is een elfde plaats het maximaal te behalen resultaat van een geweldige autocrossdag.

De strijd om het Nederlands kampioenschap 2009 is gestreden. Vooraf was het doel om minimaal 1 keer in de finale te staan. Van de 6 wedstrijden is dit 4 keer gelukt. Missie dus geslaagd. Als je echter als 10e in de (bruto)-tussenstand naar Visvliet afreisd, hoop je ook binnen de top-10 weer af te reizen. Dat is niet gelukt (13e), maar dan nog moet tevredenheid de boventoon voeren. Een top-10 positie is dan wel niet een reëele afspiegeling van de mogelijkheden van de Corsa, maar alle wedstrijden werden rijdend gefinisht, en dat is ook een eigenschap die uiteindelijk punten heeft opgeleverd! 

Op naar Kieldrecht (B.), voor de laatste ronde van het Europokal-kampioenschap. De laatste Europokal van 2008 bracht grote teleurstellingen door van het podium te kukelen, nu moet er in de laatste wedstrijd van plek 4 in de tussenstand op het podium van het eindklassement geland worden....Het zal heel moeilijk worden gezien de technische activiteiten bij de concurrentie momenteel, maar we gaan ervoor!


 

EP Merksplas

maandag, 14 september 2009 20:00

Een goed en vlot verlopen Europokal weekend is nog geen reden voor succes...opnieuw mochten we dit meemaken, tijdens de vijfde ronde voor het Europokal-kampioenschap. Vooraf waren de verwachtingen ten aanzien van de baan hoog gespannen, mede door de publicaties op dè autocross website van Nederland. Deze bleken voor de zaterdag onterecht. Vele kuilen in een zware zandbaan zijn niet het terrein voor de grijs/geel/oranje Opels...

Op zaterdag wordt er getraind bij de Europokal. En de trainingen verliepen naar tevredenheid. Mark mocht van rij 1 in klasse 1 vertrekken, en dat is de basis voor succes. De series op zaterdag verlopen echter pechvol. Wesley heeft een probleem met de schakelinrichting bovenop de versnellingsbak, en Mark moet noodgedwongen opgeven met een Astra vast in 1. De series op zondag verlopen gelukkig voorspoediger. Wesley rijdt op zondag morgen naar een degelijke 5e positie, en plaatst zich uiteindelijk als 8e voor de finale. Dit komt mede door het niet finishen in de eerste serie op de zaterdag. Mark gaat als een speer in het Vlaamse land. In klasse 1 behaald hij een goede 3e stek, en in  klasse 2 eindigt hij als 10e, opnieuw gekweld door een vast in de 1 zittende versnellingsbak. De halve finale in klasse 1 eindigt Mark met de #102 op een goede 4e plek, tweede rij in de finale, dat opent perspectieven. Vooral het nieuws dat de nummer 3 en 5 uit het klassement niet geplaatst zijn voor de finale, zorgt voor rode oortjes, want een top-notering in het eindklassement ligt in het verschiet. Helaas, het mag (weer) niet zo zijn. Na een fabuleuze start in de halve finale klasse 2 ligt Mark op P4 als plots de Astra vaart mindert van snel, naar heel langzaam, tot stilstand. Eénmaal terug op het rennerskwartier klinkt de diagnose kort, hard en duidelijk. Bak dood, einde weekend, einde seizoen!

Toetje van het weekend is, zoals altijd, de finale bij de Junioren. Wesley staat op de derde rij binnenzijde. Het licht dooft en al gauw worden allen van de tweede rij binnendoor gepasseerd. Na wat strubbelingen in de eerste bocht, waar #442 vrij van blijft, ligt Wesley even 3, wordt ingehaald door de blauwe 106 van Rikken om daarna in gevecht te geraken met een concullega van de LAT. Mede door strakke binnenbochten te houden, wordt een mooie vierde plaats binnen gehaald en rijden we erg tevreden naar huis!

                                                                 foto: V. Heerink, www.autocrossfoto.tk

Overige foto's van Merksplas: http://picasaweb.google.com/autocrossteamwelgraven.nl/EuropokalMerksplas2009#