20180320.png

Nieuws 2008

27 en 28 September 2008 Europokal St . Lennaarts (B.)

Na al diverse jaren vele problemen te hebben gekend in St. Lennaarts, was ook 2008  St. Lennaarts Mark niet goed gezind. Met hangen en wurgen nog wel geplaatst voor de finale in de klasse tot 1600 cc, maar als het dan zover is, zegt de versnellingbak KRAK! En een ieder weet, en ziet de potentie van de Astra en Mark, maar als ze voor jou over het dak gaan, en jij zit daar achter te wachten, dan is een goede klassering, en daarmee een goed startplaats in de finale, al bijna uitgesloten. Gelukkig, als hele, hele kleine pleister op de wonde, nog wel een klassering in de top 10 van het eindklassement, maar dat was in 2007 ook al zo. Het doel was om dat in 2008 te verbeteren, maar het mocht niet zo zijn. En dat lag maar een enkele keer aan Mark (Ledde), maar meestal gewoon domme pech. Volgend jaar beter...?!?

13 en 14 September 2008 Europokal Sint Vith (B.)

Na een lange reis, 312 kilometer is geen kattendrek, is het weekend van de op één na laatste Europokal aangebroken. Veel, heel veel drek (klei), maakt rijden in eerste instantie dan ook onmogelijk. Na de tijdtraining wordt de zaterdagwedstrijd afgelast.

De serie in de klasse tot 1600cc verloopt voorspoedig. Een mooie 3e plaats zorgt voor rechtstreekse plaatsing in de finale. In de klasse tot 2200 cc een 8e positie in de serie, ook direct door naar de finale! Zo heeft het nog niet mogen wezen dit jaar...

Eerst de finale klasse 1, zinderend, spannend en succesvol, want een 5e plaats is in deze stuiterende zandbak is gewoon super! De snelle MR2's van de TACO, die de kop van het klassement dit seizoen bezetten, blijven achter de WEB-Astra!!!!

In de finale klasse 2, moet er achteraan gestart worden. In deze klasse met alle dikke 2-liters, is het gebrek aan vermogen op zo'n zandbaan merkbaar. Kranig geweerd, een 10e plaats in de finale.

 16 en 17 Augustus 2008 Europokal Bohnhorst (D.)

Na een 8e plek op de zaterdag wedstrijd waren de verwachtingen hoog gespannen voor de zondag. Om nog kans te maken voor een topnotering in het klassement 2008, moest er in Bohnhorst een goed resultaat worden neergezet. In de klasse tot 1600cc van de serie direct door naar de halve finale, en van de halve finale direct door naar de 5e startplaats in de grote finale. Super Astra, goede rit, geen probleem.

In de klasse +, tot 2200cc, is er een herkansing voor nodig om door te dringen tot in de finale. Voor deze herkansing wordt er echter niet geschoven, en dat breekt de Astra letterlijk. De aandrijfas breekt net achter de kruiskoppeling bij de bak af, en is niet meer te repareren. Dus ook geen finale in de klasse tot 1600c, en geen kampioenschap, of iets wat dan ook maar in de richting komt. Een dramatische heenreis, pech met de vrachtwagen, een klapband op de terugweg met de camper... U noemt het en Mark en crew heeft het aan den lijve mogen ondervinden dit weekend. Veel te sleutelen en op naar Belgie, om daar de dagresultaten dan maar eens te gaan ophalen, op onder andere de mooiste crossbaan van het seizoen!

 27 en 28 Juli 2008 Europokal Loenen

In Loenen werd eind Juli de laatste Europokal wedstrijd van 2008 op Nederlandse bodem gereden. Op zaterdag heeft Mark een 7e plaats in de wacht gesleept. Op Zondag een goede tiende plek in de klasse tot 1600cc. Opnieuw punten voor het kampioenschap!

 

 12 en 13 Juli 2008 Europokal Ledde (D.)

Op vrijdag wordt de reis naar Ledde in Duitsland aangevangen. Het weer is somber, de stemming is goed. Aangekomen op het rennerskwartier is het (nog) rustig. Tenten bouwen, barbeque aanzetten, Astra keuren, en baan verkennen. Alles gaat volgens plan. De baan zit er niet veelbelovend uit. Hoog gras, smal in de bochten, een Europokalbaan onwaardig.

Zaterdagwedstrijd. Op zaterdag doet Mark mee aan de wedstrijd in klasse 1, tot 1600cc. Een matige start, een hoop stof. Tijdens een uitwijk manouvre voor een ander ongeval beland Mark met de Astra in de greppel, einde zaterdag.

Zondag, Europokaldag! Na de goede training van de zaterdagochtend mag Mark van de eerste rij starten in klasse 1 en 2! Na een aantal ronden in de eerste wedstrijd van de klasse 2 gaat het mis. Een grepppel en een te kort aangesneden bocht zorgen voor een koprol, de motor draait nog enkele seconden door op de kop, zonder olie...einde Astra!  Mark besluit, na ampel beraad, in het belang van het kampioenschap in klasse 1, te starten met de standaard Corsa van Wesley. De kansen op succes zijn niet groot, maar niet geschoten is altijd mis. Tevens is het de ultieme gelegenheid om te ervaren wat de nog immer aanwezige storing zou kunnen zijn in de Corsa. Mark weert zich kranig,zowel in de manche als in de herkansing, maar de standaard 1300 Corsa tegen de top-getunede tegenstanders in de 1600cc klasse 1 auto's maken de missie tot een nutteloze. Wel is er licht in de tunnel met betrekking tot de Corsa storing.

Een desastreus weekend, en het schrapresultaat moet deze wedstrijd worden, wil Mark een top-rol blijven spelen in het klasse 1 kampioenschap. Volgende wedstrijd in Loenen, in de grindbak waar stenen als kogels rondvliegen. Punten moeten gescoord worden, dus iedere vorm van support is welkom. Het is de laatste gelegenheid in 2008 om Mark in de Europokal in Nederland aan het werk te zien, dus komt allen!

 

 28 en 29 Juni 2008 Europokal Terwolde 

Na het drama in Haarle (pech), en een testwedstrijd in Essen (D.), gaat dan eind Juni ook voor Mark het cross seizoen ècht van start. Europokal wedstrijd in Terwolde op de harde kleibaan. Op zaterdag, de voorwedstrijd, was de redacteur niet aanwezig, maar op zondagmorgen staat er een mooie beker in de tent, behorende bij een 7e plek! Een goed begin van het weekend.

Zondagmorgen, eerste manche -1600cc, op tweede plaats liggend, de massa schakelaar schiet los, een 9e plek is het gevolg. Wel rechtstreeks door naar halve finale.

In de de klasse -2200 cc is er een botsing, een halve Rittberger en een vracht schade. Veerpoot afgebroken, aandrijfas stuk, stuurhuis kapot, enz enz. Veel repareren, maar wel gereed voor de herkansing!

De herkansing wordt glansrijk gewonnen, dus door naar halve finale -2200cc. In de halve finale -2200 cc een 6e plek,  genoeg voor een finaleplaats. In de halve finale -1600cc moet Mark starten vanaf een 16e plaats als gevolg van de pech met de massaschakelaar. Na een herstart net geplaatst door een negende plaats, voor de finale.

Uiteindelijk wordt in de klasse -1600cc een fantastische negende prijs in de wacht gesleept!  Het kostte vier keer starten, en heel veel geduld, maar het doel, een top-10 notering, is gehaald! Fantastische start van EP 2009.

Helaas komt Mark de finale -1600cc zo gekreukt uit (man en machine) dat de start van de -2200 cc niet meer gehaald kan worden. Een electrisch probleem kan niet in korte tijd gemaakt worden door Michel en Patrick, die  deze zondag meer Astra gerepareerd hebben, dan de gemiddelde automonteur op een doordeweekse dinsdag.

Op naar de volgende EP in Ledde (D.), in de hoop op weer een top-10 notering. Eerst nog een paar uur Astra herstel inplannen...